Chapter 28 Social system of Islam political Treat Life sharia law of Equality there is saving of life to you Allowed to eat pig or drink booz to save life In the if anyone slew a person unless it be for murder or for spreading mischief in the land―it would be as if he slew the whole people
Chapter 28 Social system of Islam political Treat Life sharia law of Equality there is saving of life to you Allowed to eat pig or drink booz to save life In the if anyone slew a person unless it be for murder or for spreading mischief in the land―it would be as if he slew the whole people
Chapter 28 Social system of Islam political Treat Life sharia law of Equality there is saving of life to you Allowed to eat pig or drink booz to save life In the if anyone slew a person unless it be for murder or for spreading mischief in the land―it would be as if he slew the whole people
UPDATE
Precious life Allah gave highest value to life in a situation if no water or food is available and death is close by because of thirst or hunger Allah allowed man to eat food or drink which is forbidden Haram
2/172.يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ….2/173 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ ۖفَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
اے ایمان والو پاکیزہ چیزوں میں سے کھاؤ جو ہم نے تمہیں عطا کی اور الله کا شکر کرو اگر تم اس کی عبادت کرتے ہو……سوائے اس کے…… نہیں کہ تم پر مردار اور خون اورسؤر کا گوشت… اور اور اس چیز کو کہ الله کے سوا……اور کے نام سے پکاری گئی ہو…. حرام کیا ہے…. پس جو لاچار ہو جائے نہ سرکشی کرنے والا ہو اور نے حد سے بڑھنے والا تو اس پر کوئی گناہ نہیں…. بے شک الله بخشنے والا نہایت رحم والا ہے
O ye who believe! Eat of the good things that We have provided for you and be grateful to Allah if it is Him ye worship He hath only forbidden you dead meat, and blood and the flesh of swine, and that on which any other name hath been invoked besides that of Allah. but if one is forced by necessity without wilful disobedience, nor transgressing due limits―then is he guiltless. For Allah is Oft-Forgiving Most Merciful.
In the Sharia law of Equality there is saving of life to you
5/32. مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
اس سبب سے ہم نے بنی اسرائیل پر لکھا کہ— جس نے کسی انسان کو خون کے بدلے یا زمین میں فساد پھیلانے کے سوا— کسی اور وجہ سے قتل کیا گویا اس نے تمام انسانوں کو قتل کر دیا —-اورجس نے کسی کو زندگی بخشی— اس نے گویا تمام انسانوں کی زندگی بخشی —–اورہمارے رسولوں ان کے پاس کھلے حکم لا چکے ہیں پھر بھی ان میں سے بہت لوگ زمین میں زیادتیاں کرنے والے ہیں
On that account: We ordained for the Children of Israel that if anyone slew a person―unless it be for murder or for spreading mischief in the land―it would be as if he slew the whole people: and if anyone saved a life it would be as if he saved the life of the whole people. Then although there came to them Our Messengers with clear commands Signs, yet even after that many of them continued to commit excesses in the land.
In the Sharia law of Equality there is saving of life to you
5/45. وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
اور ہم نے ان پراس کتاب میں لکھا تھا—- کہ جان بدلے جان کے اور آنکھ بدلے آنکھ کے اور ناک بدلے ناک کے—- اور کان بدلے کان کے اور دانت بدلے دانت کے —-اور زخموں کا بدلہ ان کے برابر ہے—- پھر جس نے معاف کر دیا تو وہ گناہ سے پاک ہو گیا—– اور جو کوئی اس کے موافق حکم نہ کرے جو الله نے اتارا سو وہی لوگ ظالم ہیں
We ordained therein for them: -"Life for life, eye for eye, nose for nose, ear for ear, tooth for tooth, and wounds equal for equal." But if anyone remits the retaliation by way of charity, it is an act of atonement for himself.
And if any fail to judge by (the light of) what Allah hath revealed, they are wrong-doers.
In the Sharia law of Equality there is saving of life to you
2/172.يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ….2/173 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ ۖفَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
اے ایمان والو پاکیزہ چیزوں میں سے کھاؤ جو ہم نے تمہیں عطا کی اور الله کا شکر کرو اگر تم اس کی عبادت کرتے ہو……سوائے اس کے…… نہیں کہ تم پر مردار اور خون اورسؤر کا گوشت… اور اور اس چیز کو کہ الله کے سوا……اور کے نام سے پکاری گئی ہو…. حرام کیا ہے…. پس جو لاچار ہو جائے نہ سرکشی کرنے والا ہو اور نے حد سے بڑھنے والا تو اس پر کوئی گناہ نہیں…. بے شک الله بخشنے والا نہایت رحم والا ہے
O ye who believe! Eat of the good things that We have provided for you and be grateful to Allah if it is Him ye worship He hath only forbidden you dead meat, and blood and the flesh of swine, and that on which any other name hath been invoked besides that of Allah. but if one is forced by necessity without wilful disobedience, nor transgressing due limits―then is he guiltless. For Allah is Oft-Forgiving Most Merciful.
In the Sharia law of Equality there is saving of life to you
2/178 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ 2/179 وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
اے ایمان والو مقتولوں میں برابری کرنا تم پر فرض کیا گیا ہے— آزاد بدلے آزاد کے—- اور غلام بدلے غلام کے—- اور عورت بدلے عورت کے— پس جسے اس کے بھائی کی طرف سے کچھ بھی معاف کیا جائے— تو دستور کے موافق مطالبہ کرنا چاہیئے —اور اسے نیکی کے ساتھ ادا کرنا چاہیئے یہ تمہارے رب کی طرف سے آسانی اور مہربانی ہے پس جو اس کے بعد زیادتی کرے تو اس کے لیے دردناک عذاب ہے— اور اے عقلمندو تمہارے لیے قصاص میں زندگی ہے تاکہ تم (خونریزی سے) بچو
O ye who believe! The law of equality is prescribed to you in cases of murder; the free for the free the slave for the slave the woman for the woman. But if any remission is made by the brother of the slain then grant any reasonable demand, (Need the state) and compensate him with handsome gratitude, This is a concession and a Mercy from your Lord. After this whoever exceeds the limits shall be in grave penalty. In the law of Equality there is (saving of) life to you O ye men of understanding! that ye may restrain yourselves.
In the Sharia law of Equality there is saving of life to you
5/27. وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ ۖ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ….5/28. لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ …..5/29. إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ ….5/30. فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ….5/31. فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ ۚ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي ۖ فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ
تو اہلِ کتاب کو آدم کے دو بیٹوں کا قصہ صحیح طور پر پڑھکر سنا دے جب ان دونوں نے قربانی کی— ان میں سے ایک کی قربانی قبول ہو گئی— اور دوسرے کی نہ ہوئی— اس نے کہا میں تجھے مار ڈالوں گا اس نے جواب دیا— الله پرہیز گاروں ہی سے قبول کرتا ہے — اگرتو مجھے قتل کرنے کے لیے ہاتھ اٹھائے گا— تو میں تجھے قتل کرنے کے لیے ہاتھ نہ اٹھاؤں گا— میں الله رب العالمین سے ڈرتا ہوں — میں چاہتا ہوں کہ میرا اور اپنا گناہ تو ہی سمیٹ لے اور دوزخی بن جائے—— اور ظالموں کی یہی سزا ہے—– پھر اسے اس کے نفس نے اپنے بھائی کے خون پر راضی کر لیا— پھر اسے مار ڈالا— پس وہ نقصان اٹھانے والوں میں سے ہو گیا پھر الله نے ایک کوا بھیجا جو زمین کریدتا تھا تاکہ اسے دکھلائے کہ اپنے بھائی کی لاش کو کس طرح چھپاتا ہے اس نے کہا افسوس مجھ پر اس کوے جیسا بھی نہ ہو سکا کہ اپنے بھائی کی لاش چھپانے کی تدبیر کرتا پھر پچھتانے لگا
Recite to them the truth of the story of the two sons of Adam. Behold! They each presented a sacrifice (to Allah):it was accepted from one, but not from the other.Said the latter: "Be sure I will slay thee." "Surely" said the former, "Allah doth accept of the sacrifice of those who are righteous. LAW If thou dost stretch thy hand against me, to slay me,it is not for me to stretch my hand against thee to slay thee: for I do fear Allah, the Cherisher of the worlds. For me, I intend to let thee draw on thyself my sin as well as thine, for thou wilt be among the companions of the Fire and that is the reward of those who do wrong." The (selfish) soul of the other led him to the murder of his brother: he murdered him and became (himself) one of the lost ones. Then Allah sent a raven, who scratched the ground, to show him how to hide the shame of his brother. "Woe is me!" said he: "Was I not even, able to be as this raven and to hide the shame of my brother?" Then he became full of regrets. ―
if anyone slew a person―unless it be for murder or for spreading mischief in the land―it would be as if he slew the whole people In the law of Equality there is (saving of) life to you law of compensation life is protected
In the Sharia law of Equality there is saving of life to you
5/32. مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
اس سبب سے ہم نے بنی اسرائیل پر لکھا کہ جس نے کسی انسان کو خون کے بدلے یا زمین میں فساد پھیلانے کے سوا کسی اور وجہ سے قتل کیا گویا اس نے تمام انسانوں کو قتل کر دیا اورجس نے کسی کو زندگی بخشی اس نے گویا تمام انسانوں کی زندگی بخشی—– اورہمارے رسولوں ان کے پاس کھلے حکم لا چکے ہیں پھر بھی ان میں سے بہت لوگ زمین میں زیادتیاں کرنے والے ہیں
On that account: We ordained for the Children of Israel that if anyone slew a person―unless it be for murder or for spreading mischief in the land―it would be as if he slew the whole people: and if anyone saved a life it would be as if he saved the life of the whole people. Then although there came to them Our Messengers with clear Signs, yet even after that many of them continued to commit excesses in the land.
In the Sharia law of Equality there is saving of life to you
17/33. وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا
اور جس جان کو قتل کرنا— الله نے حرام کر دیا ہے— اسے ناحق قتل نہ کرنا— اور جو کوئی ظلم سے مارا جائے— تو ہم نے اس کے ولی کے واسطے اختیار دے دیا ہے —–لہذاا قصاص میں زيادتی نہ کرے بے شک اس کی مدد کی گئی ہے
Nor take life which Allah has made sacred―
except for just cause. (You must know the just causes) And if anyone is slain wrongfully We have given his heir authority: but let him not exceed bounds in the matter of taking life:for he is helped (by the Laws of the state).
UP DATE
Anyone can Pay Qisas compensation, to save the neck Allah says in spending your zaqat spend save neck
life of the criminal may be saved by forgiving or Qisas compensation, life is so precious to Allah